Followers , Don't Forget To Follow Me Dear Friend

Ingin Tahu Pasal Iklan ni ... Clik When U See an Ads Baner

Klik Baner Duit Tabung ... Clik When U See an Ads Banner

sila klik dan baca lagi berita-berita diatas ni ye

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Ilmu

Doa Penerang Hati dan Memulakan Bacaan
Bismillahhirahmanirrahim
Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu
dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,
wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.
Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
DOA MURAH REZEKI
~wajar diamalkan setiap waktu…
Ya Allah,sekiranya rezeki kami berada di langit, maka turunkanlah ia;
jika ia ada dibumi,keluarkanlah ia, dan jika ia ada didalam lautan,munculkanlah.
Sekiranya rezeki kami ada di tempat yang jauh,dekatkanlah ia,
jika ia sedikit, banyakkanlah ia; dan jika caranya sukar untuk sampai kepada kami, mudahkanlah ia,
serta pindahkanlah rezeki tersebut kepada kami dengan kemuliaan, kepemurahan dan kebaikanMu,
dengan rahmatMu,wahai Yang Maha Pengasihi diantara yang pengasih.
Aminnn...
sABaR iTu kUnCi KEjayAaN,
Sabar itu separuh daripada iman,
Syukur dan sabar adalah kunci kehidupan,
Sikap sabar dan tawakal adalah kunci keberhasilan,
Pahala bagi orang yang sabar itu tanpa batas,
Sabar Kunci Sukses ,
Apa sahaja amalan di lakukan dengan Ikhlas dan disertai kesabaran,
Insya ALLAH akan beroleh kemakrifah kepada ALLAH Taala.
"Sesungguhnya ALLAH Taala bersama-sama dengan orang yg sabar..."

Keikhlasan Hati Punca Ketenangan :L --> ):

Monday, March 22, 2010

Khasiat dan kegunaan petai belalang






Nama vernakular : Petai belalang

Nama sains : Leucaena leucocephala

Kegunaan

Khasiat pokok petai belalang digunakan untuk mengubati penyakit kencing manis. Akarnya direbus bersama-sama tiga cawan air. Biarkan kering sehingga tinggal satu cawan. Selawat tiga kali dan minum sehari sekali.

Petai belalang juga berkesan untuk merawat batuk dan demam campak. Daun-daun muda ditumbuk bersama-sama beras kemudian ditampal pada kerongkong untuk meredakan batuk. Boleh juga disapu pada seluruh badan untuk mengubati kudis campak.

Daun petai belalang juga berkesan untuk mengatasi masalah kelemumur atau kulit bersisik. Daunnya dibakar manakala abunya dicampur dengan minyak kelapa sebelum digosok ke kulit kepala. Balut dengan plastik pembalut rambut dan biarkan selama sejam sebelum dibilas dengan air bersih. Juga digosok-gosok ke bahagian kulit yang bersisik.

Untuk masalah kayap, rebus pucuk daun petai belalang dengan tawas. Air rebusan itu digunakan untuk mandi dan membersihkan badan.

Khasiat Pucuk Petai Belalang yang boleh di buat ulam-ulaman

pengalaman ini terjadi kepada adek saya sendiri bila kencing manis menjadi tahap serius ,

lalu dia pun berhenti sementera ubat hospital , dan dalam seminggu dia mengamalkan berulam pucuk Petai Belalang ni , tiap-tiap hari lebih kurang secekak dia makan bersama setiap kali makan nasi .

dan akhirnya dalam seminggu dia pergi cek balik , dan hasilnya amat menakjubkan , kencing manisnya turun keparas normal semula, Alhamdulillah .

memang berkhasiat , pucuknya itu , apatah lagi buahnya , akarnya, daunnya dan lain2 lagi, jadi jangan pandang ringan khasiat semula jadi ini. tak papayah buang duit cari ubat mahal-mahalkan .

sesiapa yang tak kenal dengan pokoknya , tengok pada gambar diatas tu ye , pokoknya banyak tumbuh di tepi jalan , dan benih bertaburan dibawa angin dan oleh burung-burung , kuasa Allah.

2 comments:

  1. uihsss sedap oo ulam ni .. pucuk dia , buah petai , sedap cuma pokok dia je tak leh makan .. kan apa relai gigi nanti .. keras ooo

    ReplyDelete
  2. dulu rase menyampah sbb byk tumbuh kat dpan rumah dan asyik2 kene cabut, tp skarang dah sedar rupe2nye byk kegunaan pokok petai belalang ni. tak sia2 setiap ciptaan Allah

    ReplyDelete